به گزارش قدس آنلاین، بنا بر اعلام سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان همه واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویهجات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بستهبندی شده، فرآوردههای پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمهآماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه از تاریخ ۲۳ بهمن ماه سال جاری ملزم به درج قیمت تولید کننده بر روی محصولات شدند.
بنا بر این گزارش متن نامه و دستورالعمل سازمان حمایت به شرح زیر است:
موضوع: شفافسازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده
با عنایت به مفاد بند ۲۳ سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ضرورت «شفاف و روانسازی نظام توزیع و قیمتگذاری و روزآمدسازی شیوههای نظارت بر بازار»، که لازمه این امر، اطلاعرسانی نظاممند، دقیق و بهنگام در مورد قیمت کالا و خدمات به مصرفکنندگان بوده و در قوانین متعدد از جمله ماده(۶) قانون تعزیرات حکومتی مصوب ۶۷.۱۲.۲۳، ماده(۵) قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان مصوب ۸۸.۷.۱۵ و مواد(۱۵ و ۶۵) قانون قانون اصلاح قانون نظام صنفی مصوب ۹۲.۶.۱۲ به ضرورت درج قیمت تاکید شده است، همچنین با عنایت به دستورالعمل مدیریت بازار کالاهای واسطهای و نهایی ابلاغی طی نامه شماره ۲۱۱۷۳۸/۶۰ مورخ ۰۶/۰۹/۱۴۰۰ از سوی وزیر محترم صنعت، معدن و تجارت و تصمیمات جلسه مورخ ۱۶/۰۹/۱۴۰۰ کارگروه مدیریت بازار کالاهای واسطهای و نهایی و در راستای تحقق ایجاد شفافیت در نظام توزیع، ایجاد رقابت در بازار، تعدیل و واقعی نمودن قیمتها و اصلاح نظام توزیع کالا و با عنایت به زمانبندی اجرای پروژه، به منظور اجرای مرحله چهارم پروژه شفافسازی قیمت از طریق درج قیمت تولیدکننده، مقتضی است مقرر فرمائید کلیه واحدهای تولیدکننده و واردکننده انواع حبوبات، ادویهجات، غلات، چای، دمنوش، قهوه، آجیل و خشکبار به صورت بستهبندی شده، فرآوردههای پروتئینی، انواع غذاهای آماده و نیمهآماده، انواع کیک، کلوچه، بیسکوئیت، چیپس، پفک و موارد مشابه، لوازمخانگی، صوتی و تصویری به صورت کامل، لوازم یدکی خودرو(۵۱ قلم براساس فهرست پیوست) در راستای جلوگیری از سوءاستفادههای احتمالی و اجحاف در حق مصرفکنندگان و تولیدکنندگان نسبت به درج قیمت تولیدکننده/ واردکننده که دربرگیرنده مجموع هزینهها و سود قانونی واحدهای تولیدی/ وارداتی با احتساب مالیات بر ارزشافزوده میباشد، با لحاظ موارد ذیل از تاریخ ۲۳/۱۱/۱۴۰۰ اقدام کنید.
۱- قیمت تولیدکننده/ واردکننده درج شده بر روی کالا میبایست عیناً منطبق با قیمت فروش براساس صورتحسابهای صادره(فاکتورهای فروش) باشد.
۲- به منظور بهرهمندی مصرفکنندگان از تخفیفهای اعطایی احتمالی، هرگونه تخفیف بیش از سه درصد میبایست با کاهش قیمت فروش تولیدکننده درج شده بر روی کالا صورت پذیرد و تخفیف بیش از سه درصد(در موارد استثنا) خارج از قیمت درج شده بر روی کالا از مصادیق عدم رعایت ضوابط قیمتگذاری بوده و باید از این گونه اقدامات خودداری شود.
۳- در مواردی از قبیل(مناسبتهای ویژه، پایان سال، اعیاد، نزدیک بودن زمان انقضا محصول و غیره) و لزوم اعطای تخفیفهای مقطعی بیش از میزان تعیین شده در بند دو این بخشنامه، واحدهای مربوطه میبایست نسبت به اخذ مجوز لازم از سازمان صنعت، معدن و تجارت استان محل تولید، به منظور رصد نظارت بر اعطای تخفیف واقعی به مصرفکنندگان اقدام کنید.
۴- حداکثر مبلغی که توسط مجموع حلقههای توزیعی از تأمینکننده تا مصرفکننده میتواند به قیمت تولیدکننده/ واردکننده اضافه گردد شامل مجموع ضریب سود پخش سراسری(۱۰ درصد) و سود خردهفروشی(منطبق با ضرایب خردهفروشی مصوب) است.
۵- در مواردی که توزیع کالا به صورت پخش سراسری نباشد مبلغ فوق به میزان ضرایب سود مصوب مربوطه کاهش مییابد.
۶- همه واحدهای تولیدی/ وارداتی باید اقدامات لازم را برای اطلاعرسانی و آگاهسازی شبکههای توزیع و مصرفکنندگان مرتبط در این خصوص به عمل آورند.
۷- خردهفروشان میبایست نسبت به نصب برچسب قیمت مصرفکننده با لحاظ سود و هزینههای مصوب اقدام نموده و همچنین درصد سود اعمالی را نیز به صورت شفاف درج کنند.
منبع: مهر
نظر شما